Prezentare

Universitatea Națională de Muzică din București, în parteneriat cu Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva și Asociația Cultură prin Muzică, organizează primul program postuniversitar de formare continuă în domeniul educației muzicale din România: Metoda Dalcroze în educația muzicală. Certificatul Dalcroze în România.

Această formare reprezintă o oportunitate unică de învățare a principiilor de bază ale pedagogiei muzicale Jaques-Dalcroze și de aplicare a acestora în exercitarea propriei profesii.

Programul se adresează cadrelor didactice și profesioniștilor care doresc să-și îmbogățească metodele de predare a cunoștințelor muzicale prin mișcare corporală, ascultare activă, practică muzicală live. Specificitatea acestei oferte de formare este aceea că învățarea se bazează pe exersarea personală, favorizează interacțiunea și învățarea de tip global, precum și creșterea conștientizării rolului simțurilor și a emoțiilor în actul artistic și pedagogic.

Programul postuniversitar se finalizează cu obținerea certificatului recunoscut de Ministerul Educației din România și de Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva, precum și cu acordarea a 24 de credite transferabile (ECTS), din care 2 pentru promovarea examenului final de certificare a competențelor. Obținerea certificatului dă dreptul titularului de a utiliza principiile pedagogiei Dalcroze în practica sa profesională.

Programul este înscris cu nr. 531 în Registrul Național al Programelor Postuniversitare 

Desfășurare

Programul însumează un total de 224 de ore repartizate în:

  • 12 week-enduri de cursuri, cu o frecvență aproximativ lunară, desfășurate sâmbăta (orele 9:30-17:00) și duminica (orele 10:00-15:00)
  • un curs de vară cu durata de 5 zile
  • un stagiu de observare de 25 de ore

Se asigură traducere în limba română, în cazul cadrelor didactice internaționale.

 

În anul universitar 2025-2026, structura programului este următoarea :

Tip de curs Numar de ore Perioada de desfășurare
Cursuri de week-end* 12 week-enduri a câte 12.30 ore de curs per cursant Septembrie 2025 – Iunie 2026
 

Curs de vară

 

1 săptămână cu 40 de ore de curs

 

Iunie 2026

 

Stagiu de observare **

 

25 de ore

 

Se va programa ulterior

 

Examinare finală

 

Examene, memoriu, material video

 

Noiembrie 2026

* Structura unui week-end de cursuri: Ritmică (4h30), metodologie (1h30), solfegiu (1h30), improvizație (2h), improvizație colectivă (1h), mișcare corporală (2h).
** În anul universitar 2025-2026, stagiul de observare se va organiza în parteneriat cu școli din București și are loc, de regulă, în câte o zi de vineri/lună din cele aproximativ 4-5 luni în care se va planifica.

Absolvirea programului

Programul postuniversitar Metoda Dalcroze în educația muzicală. Certificatul Dalcroze în România se finalizează cu un examen de certificare a competențelor profesionale. În urma promovării examenului de finalizare a studiilor, se va elibera un certificat de atestare a competențelor profesionale, însoțit de suplimentul descriptiv, conform reglementărilor în vigoare. Examenul de certificare a competențelor va consta în:

  1. susținerea probelor practice la cele trei discipline principale de studiu – ritmică, solfegiu și improvizație muzicală;
  2. realizarea unui referat ce va prezenta argumentat relevanța cursului;
  3. prezentarea unui material audio-video ce va demonstra aplicarea principiilor metodei Dalcroze în activitatea profesională individuală.

Ce oportunități și beneficii oferă acest program?

  • Certificat recunoscut de Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva, instituție de educație renumită la nivel mondial ;
  • Perfecționare profesională prin accesarea unei pedagogii speciale de tip activ, cu acțiune recunoscută nu doar în domeniul muzical, ci și în cel terapeutic, social și medical ;
  • Diversificarea metodelor de predare-învățare, de adresare, de comunicare prin aplicarea principiilor pedagogiei Dalcroze – o pedagogie care privilegiază învățarea de tip transversal și care ia în considerare teoria inteligențelor multiple, oferind soluții diferențiate de acțiune ;
  • Dezvoltare personală prin exersarea unor facultăți cu acțiune profund umană, în relație cu muzica : muzicalitate, simț ritmic, plasticitate a mișcării, bunăstare fizică și psihică, imaginație și creativitate, afirmarea sinelui, dezinvoltură, echilibru, relaxare, agilitate intelectuală și fizică, concentrare etc. ;
  • Schimb de experiență prin posibilitatea de a face parte dintr-o comunitate internațională, cea a profesorilor și a profesioniștilor care aplică principiile pedagogiei Dalcroze în practica lor profesională ;
  • Posibilitatea de a deveni parte activă dintr-o comunitate vie, implicată, care poate produce o schimbare pozitivă, o evoluție și o diversificare în locul în care acționează.
  • Achiziționarea unei noi perspective și a noi metode de lucru în domeniul profesional.

Cui se adresează?

La această formare pot participa maximum 25 de profesioniști din domeniile: muzică, dans, actorie, științele educației și din domeniul terapeutic.
Pentru a fi admis la acest program, candidatul trebuie să dețină o diplomă de licență (titlul de licențiat sau echivalent) în următoarele domenii: muzică, dans, teatru, asistență socială, psihologie, științele educației.
Cursurile vor fi adaptate în funcție de nivelul și exigențele participanților înscriși, prin constituirea de grupuri pe mai multe niveluri pentru cursurile de solfegiu și de improvizație muzicală. Cei care nu activează în domeniul muzical trebuie să aibă noțiuni muzicale de bază pentru a fi acceptați la această formare. Programul este deschis atât profesioniștilor din România, cât și celor din străinătate.

Ce este Pedagogia Dalcroze?

Pedagogia Dalcroze este o abordare interactivă și pluridisciplinară a muzicii care permite dezvoltarea inteligențelor multiple, a afectivității, a motricității, a imaginației si a gândirii în relație cu muzica în grup și în spațiu. Cele trei materii principale sunt ritmica, solfegiul și improvizația.

Această formare permite învățarea principiilor de bază ale pedagogiei muzicale Jaques-Dalcroze și aplicarea lor în exercitarea propriei profesii. Ea se adresează profesioniștilor care doresc să-și îmbogățească metodele de intervenție prin mișcare corporală, ascultare activă, practică muzicală live. Specificitatea acestei oferte de formare este aceea că învățarea se bazează pe exersarea personală; favorizează interacțiunea și învățarea de tip global, creșterea conștientizării rolului simțurilor și a emoțiilor în actul artistic și pedagogic.

Admitere

Admitere

ÎNSCRIEREA CANDIDAȚILOR SE VA DESFĂȘURA ONLINE, PRIN PLATFORMA DEDICATĂ
Platforma dedicată va fi activă AICI, începând de miercuri, 10.09.2025, ora 12.00 până miercuri, 17.09.2025, ora 14.00.

Admiterea se va desfășura în perioada: 24.09.2025-25.09.2025.

  1. Admiterea se realizează în baza analizării dosarului, care va conține:
    • Scrisoare de intenție ;
    • CV.
  2. Înainte de confirmarea admiterii, candidatului i se poate propune să susțină un interviu.

Profesori specialiști, acreditați de Institutul Jaques-Dalcroze Geneva

Jean-Marc Aeschimann este profesor specialist și Directorul Programului Certificatul Dalcroze în România, fost profesor titular la Haute école de musique din Geneva și la Institutul Jaques-Dalcroze Geneva timp de peste 30 de ani și dirijor al corului Arte Musica Thônex timp de 27 de ani. A susținut workshop-uri în lumea întreagă, bazate pe fundamentele pedagogiei Dalcroze (ancorare și mișcare corporală, interpretare muzicală, improvizație muzicală) în ideea de a readuce în atenție esența muzicii: un mijloc autentic de expresie și de comunicare. 

 

Tamaé Gennai Deveaud
 este profesor de muzică și ritmică la Haute école de musique din Geneva și Institutul Jaques-Dalcroze Geneva. Profesor, artist, compozitor, interpret, iată tot atâtea fațete ale unei personalități creative, interesată de toate formele artistice care combină muzica, arta teatrală și dansul. Din 2005 creează împreună cu Pierre Deveaud compania de spectacole TaMiErO, care oferă spectacole pentru adulți sau copii, piese originale în care muzica, teatrul și dansul se împletesc în lumi câteodată tandre și poetice, când acre și nebunești. 

Simona Paraschivu este un profesor dedicat și pasionat de dans clasic și contemporan, titular la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali”. Parcursul său educațional a început la același liceu, continuând cu studii universitare și de masterat la Universitatea de Teatru și Film „I.L. Caragiale”.

De-a lungul carierei, Simona a colaborat în diverse roluri – ca dansator, coregraf și profesor – cu instituții prestigioase din România, precum Opera Națională Română, Teatrul Național, Teatrul Godot, Teatrul Bulandra, Teatrul Mic, Teatrul Evreiesc și Centrul Național al Dansului din București. În plus, experiența sa artistică este îmbogățită de dansul în ansambluri de dansuri populare românești, flamenco, și dansuri tradiționale spaniole și mexicane, demonstrând o versatilitate și o profundă înțelegere a diverselor forme de expresie prin dans.

 

Véronique Aeschimann este profesor titular la Institutul Jaques-Dalcroze Geneva unde susține Atelierele de creativitate bazate pe improvizație teatrală și corporală, care integrează diferite exerciții despre emoții. În cadrul acestor ateliere, a creat numeroase spectacole pentru copii și adolescenți.

A studiat chitara și fagotul la Montreal și a obținut un Master în Ritmica Dalcroze la Institutul Jaques-Dalcroze Geneva în 1998.

Atelierele susținute în cadrul cursului de vară se vor concentra pe improvizația teatrală și corporală și pe exprimarea emoțiilor prin intermediul  corpului.



 

Competențe

Competențele obținute se încadrează în domeniul „învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)” – cod CAEN 8552.

  • Operarea cu noțiunile specifice celor trei domenii fundamentale ce compun pedagogia muzicală Dalcroze: mișcarea corporală ca reflectare a muzicii, solfegiul și improvizația muzicală;
  • Utilizarea interdisciplinarității dintre mișcarea corporală, solfegiu și improvizația muzicală (vocală/instrumentală);
  • Aplicarea în educația muzicală a principiilor și strategiilor didactice specifice metodei Dalcroze, cu adaptarea creativă a conținuturilor în funcție de nivelul de pregătire și înțelegere a persoanelor cu care lucrează;
  • Realizarea de punți inter și transdisciplinare între noțiunile muzicale și alte domenii;
  • Aplicarea unui stil interactiv, activ-participativ în educația muzicală individuală sau de grup. Competențele și codul CAEN vor fi menționate în Suplimentul descriptiv.

Curriculum

Conținutul programului se articulează în jurul celor trei materii de bază în pedagogia Jaques-Dalcroze :

  • RITMICĂ | Descoperirea principiilor Jaques-Dalcroze în utilizarea mișcării corporale; dezvoltarea muzicalității mișcării corporale, conștientizarea și stăpânirea gestului, adecvarea energiei muzicale și corporale.
  • SOLFEGIU | Mișcarea corporală desfășurată în spațiu în relație cu muzica (auditie, improvizație vocală, memorare urmată de analiză și restituție); dezvoltarea auzului interior și a senzației de spațiu sonor.
  • IMPROVIZAȚIE INSTRUMENTALĂ | Conștientizarea puterii expresive a sunetului și a ritmului prin intermediul instrumentului, vocii, efectelor sonore și percuției; practicarea improvizației cu scopul de a genera răspunsuri corporale, fizice și de a sugera, însoți sau transpune mișcarea; improvizație în diverse limbaje: tonal, atonal, modal etc.
  • Programul include CURSURI SPECIFICE, INTERVIURI, CURS DE VARĂ, STAGIU DE OBSERVARE | Achiziționarea și consolidarea abilităților individuale în domeniul ritmicii, a teoriei muzicale și a improvizației instrumentale; dezvoltarea și aprofundarea abilităților de expresie corporală; aprofundarea metodologiei Jaques-Dalcroze.

Tarife

Taxă de înscriere: 100 RON
Taxă de înmatriculare: 150 RON
Taxă studii:
PENTRU CURSANȚI ROMÂNI: 8750 lei (achitabilă fie integral, fie în trei sau șase tranșe egale)
PENTRU CURSANȚI STRĂINI: 1750 Euro (achitabilă fie integral, fie în trei sau șase tranșe egale)
Pentru detalii legate de program și de înscriere, vă rugăm contactați Responsabilul de program,
lect. univ. dr. Florin Neagoe
(neagoe.florin-cristian@unmb.ro).