În perioada 21-25 Noiembrie, Asociația Cultură prin Muzică organizează o serie de ateliere de  pedagogie Dalcroze în mai multe instituții din București și Târgoviște. Aceste ateliere interdisciplinare au rolul de a introduce pedagogia Dalcroze ca o posibilă completare în educația artistică și de formare continuă a cadrelor didactice, viitorilor profesori și artiști din diverse domenii: pedagogie, muzică, arhitectură și actorie. 

Atelierele vor fi susținute de profesor Adriana Ausch (Longy School of Music of Bard College, Cambridge USA). Conținutul fiecărui atelier este gândit pe specificul fiecărei discipline și se articulează în jurul materiilor de bază în pedagogia Dalcroze – Ritmica Dalcroze și Improvizația vocal-instrumentală.

Atelierele se vor vor extinde într-un program de sesiuni pe zoom și un program intensiv de vară în perioada iulie – august 2023 (detaliile vor fi comunicate ulterior pe site-ul Asociației Cultură prin Muzică). 

Program

21 Noiembrie | 15:00 – 19:00 | Workshop Dalcroze pentru studenții Universității Naţionale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București;

22 Noiembrie | 15:00 – 19:00 | Workshop Dalcroze pentru studenții Universității Naționale de Arhitectură „Ion Mincu” – Arhitectură, Muzică si Mișcare;

23 Noiembrie | 15:00 – 19:00 | Workshop Dalcroze pentru studenții Universității Naționale de Muzică din București

24 Noiembrie | 16:30 – 20:00 | Workshop Dalcroze pentru cadrele didactice din București – Muzică și mișcare 

25 Noiembrie | 16:00 – 20:00 | Workshop Dalcroze pentru cadrele didactice din Târgoviște – Muzică și mișcare 

 

Pedagogia Dalcroze

Pedagogia Dalcroze este o metodă organică și interdisciplinară de educație muzicală, utilizând răspunsul fizic la mesajul muzical; în acest proces se redefinește și se cristalizează coordonarea dintre auzul muzical, corp și minte (analiza muzicală). În consecință, participanții își dezvoltă imaginația, expresivitatea și capacitatea de colaborare.

Atelierele introduc discipline dalcroziene:

  • Scurtă prezentare generală teoretică a pedagogiei Dalcroze și al creatorului ei, Emile Jaques Dalcroze;
  • Explorare în mișcare a câtorva elemente muzicale: bătaia, ritmul și măsura. Participanții vor avea îmbrăcăminte ușoară și vor fi desculți sau cu pantofi de mișcare (nu sneakers);
  • Exerciții de solfegiu și improvizație Dalcroze;
  • Discuție despre posibilele aplicații pedagogice ale elementelor de mișcare în orele de muzică.

De ce mișcare corporală?

Muzica este o artă gestuală într-un spațiu dramatic. Corpul experimentează exprimarea ritmului, nuanțele dinamice ale sunetului în timp și spațiu prin activarea mușchilor și a nervilor. Corpul este cel care execută mișcările pentru a produce un sunet muzical. Prin antrenarea întregului corp, al întregii ființe, participantii descoperă și adâncesc expresivitatea artistică și înțelegerea mesajului muzical.

Ce este Metoda Dalcroze?

Este o metodă care folosește mișcarea naturală a corpului pentru a dezvolta o senzație muzicală în corp care ajută la intelectualizarea conceptelor muzicale”, explică Hélène Nicolet, care predă ritmica Dalcroze adulților, seniorilor și studenților la Haute Ecole de musique și la Institutul Jaques – Dalcroze din Geneva. „Alegerea denumirii de ritmică se datorează faptului că Emile Jaques-Dalcroze a dorit să dezvolte omul în raport cu ritmul care este prezent în toate. Și-a bazat gândirea pe faptul că ritmul este elementul muzical regăsit în toate aspectele vieții.”

Profesor formator

PROF. ADRIANA AUSCH, M.M.D., M.M.V.P., Dalcroze Certificate, Dalcroze License

Profesor la Tufts University Boston, SMC College Maine, Longy School of Music Cambridge

Nu predați doar muzică, ci predați frumosul!

Pasionată de artele care includ mișcarea, de muzică și de artele vizuale, Prof. Adriana Ausch a găsit în educația Dalcroze spațiul în care își exprimă abordarea renascentistă a tuturor artelor. A obținut un master in Dalcroze (M. M. Dalcroze), Certificatul și Licența Dalcroze  precum și un master în interpretare vocală (M. M. Vocal Performance) la Longy School of Music of Bard College in Cambridge, Massachusetts,  în Statele Unite ale Americii. 

Prof. Ausch este membră a Professional Development Committee of Dalcroze Society of America și președinta New England Dalcroze Chapter si Dalcroze Chair la Winchester Community Music School, Winchester. 

În ultimii 20 de ani, Profesor Ausch a predat disciplinele Dalcroze pentru elevi și studenți de toate vârstele, de la 3 la 75 de ani, la Tufts University, Boston, la Winchester Music School, Winchester, Southern Maine Community College in Maine, Longy School of Music, Cambridge.

Începând din 2001, Prof.Adriana Ausch predă Solfegiu, Ritmică (Eurhythmics), Improvizație, Plastique Animée și Pedagogie Dalcroze în cadrul Programului Profesional Dalcroze dezvoltând noi cursuri inspirate de Dalcroze pentru studenții de la Longy School atât la nivel de licență, cât și la nivel de masterat.

Printre cursurile create de Adriana Ausch se numără Eurhythmics Lab, Improvizație pentru cântăreți, Muzică și arhitectură, Introducere în Dalcroze și Cabaret Collage.

 Născută în  România, Adriana Ausch a studiat pianul clasic la Școala de Muzică din Târgu- Mureș și a obținut un masterat în arhitectură și urbanism la Institutul Ion Mincu din București. În paralel cu cariera sa de arhitect și scenograf, a devenit cântăreață și compozitoare abordând mai multe stiluri muzicale. Adriana Ausch a apărut la emisiuni de televiziune și radio, a întreprins turnee în România și a lansat un CD în Germania, unde a locuit înainte de a se muta la Boston. În România, Adriana Ausch a obtinut premii în calitate de cantautoare și a făcut parte din mișcarea românească folk.

După ce a practicat arhitectura în România și Germania, în prezent stabilită la Boston, Adriana Ausch și-a dedicat cariera muzicii și disciplinelor Dalcroziene.

În toți acești ani, Adriana Ausch și-a continuat cariera artistică, concertand la Boston, în România și Germania, abordând un repertoriu eclectic, de la baroc francez la cabaret.

Organizator

Asociația Cultură prin Muzică are ca scop principal prezentarea, difuzarea și dezvoltarea pedagogiilor muzicale de tip activ în România și în țările din spațiul sud-est european. Activitatea de bază o reprezintă organizarea de:

  •   ateliere și seminarii / conferințe / stagii pentru prezentarea diferitelor metode muzicale de tip activ – Kodaly, Dalcroze, Orff etc – în cadrul școlilor superioare de muzică ;
  •   formări profesionale adresate profesorilor de muzică / muzicienilor / învățătorilor și educatorilor / terapeuților;
  •   evenimente / concerte / spectacole muzicale dedicate prezentării și promovării muzicii ca factor cultural și social de mare valoare.

Asociația Cultură prin Muzică organizează constant, în parteneriat cu instituții și alte organizații non-guvernamentale, Seminarii practice de pedagogie muzicală de tip activ. Aceste cursuri de formare profesională sunt susținute de profesori specialiști internaționali, certificați în metodele pe care le predau.

Din iulie 2021, Asociația Cultură prin Muzică organizează în parteneriat cu Institutul Jaques – Dalcroze Geneva, programul de formare continuă Certificatul Dalcroze în România (CDR), aflat, în prezent, la a doua ediție (www.dalcroze.ro).

 

Organizator: Asociația Cultură prin Muzică 

Parteneri: RRM – Radio România Muzical, UNMB – Universitatea Națională de Muzică București, UNATC – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografie, Liceul de Arte “Bălașa Doamna” Târgoviște, Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino” Târgoviște, Școala Gimnazială nr. 6 București, Școala Gimnazială nr. 13 București

Susținători: Slavia Pharm, Cosmovici Intellectual Property