Proiectul Un instrument pentru fiecare copil dă tonul

Prin proiectul Un instrument pentru fiecare copil, Estonia și-a propus să facă muzica accesibilă fiecărui copil din țară. Un cadou pe care țara l-a oferit cetățenilor săi pentru centenarul împlinit în anul 2018.

Estonia este cu siguranță o țară iubitoare de muzică. După ce în 2016, timp de o lună, a oferit tuturor cetățenilor săi o inițiere muzicală via internet, Estonia și-a reafirmat dorința de a plasa educația muzicală în prim-plan inaugurând proiectul Un instrument pentru fiecare copil. În preajma celebrărilor prilejuite de centenarul său, în 2018, guvernul, persoane fizice și mecena au inaugurat un fond comun, prin care și-au propus să echipeze cu instrumente muzicale toate structurile implicate în educația muzicală și să ajungă astfel la fiecare copil din țară.

Lansat în 2015, proiectul Un instrument pentru fiecare copil a pornit de la o analiză a fondurilor instrumentale existente în structurile publice care predau educația muzicală: școli de muzică, orchestre de tineret, centre culturale și școli publice, niciun gen muzical nu a fost neglijat. S-a constatat astfel ca un număr mare de instrumente erau în stare proastă, deteriorate după ani de utilizare, astfel încât unele discipline dispăreau din cauza lipsei de instrumente pedagogice, explică Eeva Talsi, cântăreață, profesor și participant în proiect: „Am întâlnit elevi talentați, cărora însă școala nu le poate oferi instrumentul muzical pe care și l-ar dori. Este foarte trist și sper că acest proiect va oferi soluția pentru astfel de situații. Aceasta va permite școlilor să-și diversifice gama de instrumente, să dobândească atât o varietate de instrumente estonice tradiționale, cât și instrumente clasice. ”

Instituțiile dedicate educației muzicale –  inițiatori ai proiectului – estimează că nevoile se ridică la aproximativ 3.200 de instrumente noi, fără a lua în calcul structurile mici dedicate educației muzicale. Deschis pentru toți, proiectul a fost finanțat prin programul Estonia 100, cu ocazia sărbătorilor centenarului țării și prin acțiuni de mecenat privat. De la lansarea sa în 2015, aproximativ 100 de instituții au beneficiat de un fond de circa 1000 de instrumente muzicale noi. În acest proiect, guvernul eston a contribuit cu 1,3 milioane de euro.

Participanții au fost invitați să-și exprime nevoile privitor la cantitatea și tipul de instrumente muzicale, fără limite în ceea ce privește alegerea lor. O modalitate de a sprijini activitatea profesorilor de muzică, spune Allan Tamme, director de proiect pentru Estonia 100. : “Este foarte important ca țara să valorifice profesorii și să atragă suficienți tineri care să se dedice acestei profesii. (…). Pentru Estonia, pedagogia și practica muzicală joacă un rol important în domeniul educației la nivel global”, adaugă el.

Pentru o nouă generație de muzicieni

Dar proiectul Un instrument pentru fiecare copil merge cu un pas mai departe, după cum explică articolul pentru estonianworld.com. Echiparea școlilor muzicale este doar o verigă din lanț. “Unul dintre scopurile noastre este popularizarea practicii unui instrument muzical prin recunoașterea efectelor sale pozitive asupra copilului, dincolo de achiziția tehnicii de interpretare “, spune Allan Tamme. Practicarea unui instrument muzical dezvoltă abilitățile sociale ale copilului, capacitatea sa de a se investi în realizarea unui scop și gusturile sale estetice. Este important ca acest mesaj să fie transmis pentru a atrage un număr cât mai mare de copii către muzică. Și aceasta prin sprijinirea educației muzicale timpurii în grădinițe și în zonele rurale din afara orașelor mari.

Potrivit lui Maiu Linnamägi, directoarea Școlii de Muzică și Artă Märjamaa, aceasta este cea mai mare provocare a educației muzicale în Estonia: „În afara orașelor mari, școlile de artă, în afara orelor de școală, sunt în sarcina financiară a autorităților locale, deoarece acestea nu primesc nici o finanțare federală. Situația este foarte neuniformă în țară, iar unele școli se luptă pentru supraviețuire sau consideră dificilă recrutarea profesorilor pentru că nu le pot oferi salarii atractive. Acest proiect este o oportunitate de a atrage atenția publicului asupra finanțării școlilor de muzică în general “, spune ea.

Potrivit presei, mobilizarea în cadrul proiectului este surprinzătoare. Oricine poate participa cu o donație de minim 5 euro – persoane fizice și instituții – pe platforma dedicată sau direct către școala de muzică preferată sau din vecinătatea sa. În concluzie, Tõnu Kaljuste, dirijor și sponsor al proiectului, adaugă: „Este dificil să supraestimăm importanța practicii instrumentale, ea joacă un rol important în educația emoțională a unui copil formându-i gusturile estetice și dezvoltându-i creativitatea. Nu este atât de important ca un copil să cânte corect sau să aibă un simț impecabil al ritmului. Când cânți la un instrument, faci inima să cânte. »

Sursa: www.francemusique.fr

Traducere și adaptare: Oana Cosmovici